Selvom batterier har et stort potentiale og har opnået et prisfald på mere end 90 procent de sidste 10-12 år, er de stadig en overset energilagringsteknologi. Det mener teknisk konsulent Jesper Østergaard, der er en del af formandskabet i DaCES arbejdsgruppe for batterier. I de kommende måneder bistår han desuden DaCES som tovholder på arbejdsgrupperne for batterier, termisk lagring og systemintegration.
Af Julie Søgaard
Der er ikke nogen tvivl om, at batterier står Jesper Østergaards hjerte nær. Især når det kommer til batterier inden for transportområdet, som også fylder meget i hans konsulentvirksomhed 4-Leaf Consulting. Han er således ikke blot en del af formandskabet for DaCES arbejdsgruppe for batterier men også formand for IDA Automotive (netværk i regi af Ingeniørforeningen).
”I dag hænger transport og energi tæt sammen. De er hinandens bedste venner, vil jeg næsten sige, når vi kommer over i en grøn fremtid, hvor rigtig meget bliver elektrificeret. I biler er der jo batterier, og dem vil vi gerne have gjort til aktive for elnettet og vice versa, når vi skal lade batterierne op,” siger Jesper Østergaard.
Han peger på, at batterier og andre energilagringsteknologier er helt afgørende, hvis vi skal sikre, at den strøm, der bliver produceret, er grøn og kommer fra fluktuerende kilder som sol og vind.
DaCES sætter batterier på agendaen i Danmark
I Danmark ser han dog en tendens til, at energilagring mere eller mindre bliver oversat til Power-to-X. Der er nogle stærke interesseorganisationer på området som ”har gjort det godt” men også fordi nogle PtX-teknologier formentlig også har ”shinet” mere end batteriteknologierne på et tidligt tidspunkt.
”I min optik er der alt for meget fokus på PtX, som selvfølgelig er vigtigt, men disse teknologier kan og bør ikke stå alene. Det er også dér en meget stor del af pengene ryger hen. Altså investeringer i både forskning og infrastruktur,” siger Jesper Østergaard og fortsætter:
”Batterier er i forhold til sit potentiale, et relativt overset område på den danske dagsorden. Og der er DaCES vel nok den eneste organisation, der virkelig har sat det på agendaen i forhold til det økosystem, der findes i Danmark omkring batterier – både inden for forskning og industri.”
Derfor meldte Jesper Østergaard for et par år siden sin virksomhed ind i DaCES.
”Mit formål var dels at møde en masse ligesindede og dels for at styrke en dagsorden for batterier,” siger han.
Stort prisfald på batterier udvider deres anvendelsesråde markant
Det store potentiale i batterier ligger ifølge Jesper Østergaard ikke mindst i det massive prisfald på 90 procent, vi har set de sidste 10-12 år. Dette er sket samtidig med, at også priserne på solceller og vindmøller er faldet enormt. Prisfald, der forventes at fortsætte frem mod 2030.
”Vi måler gerne prisen i dollar pr. kilowatt-time for batterier, og der er vi nu under 100 dollars pr. kilowatt-time, og det vil falde yderligere. Visse med blankpudsede krystalkugler spår, at prisen vil falde med mindst en faktor 10 yderligere frem mod 2030,” siger Jesper Østergaard.
Prisfaldene er drevet af mange ting. Der er for eksempel flere og flere litium-miner under udvikling. Selvom det tager 5-10 år at etablere en ny litium-mine, vurderer Jesper Østergaard, at der nu er ved at komme en vis kapacitet på litium-siden. Dertil kommer, at nye kemier/teknologier vinder frem, bl.a. natriumbatterier, som allerede er på markedet, og at ‘solid-state’-batterier nok snart finder reel vej til markedet.
”Det presser priserne ned, og det udvider anvendelsesområderne og gør det mere konkurrencedygtigt. På elbilerne rammer vi nu 15-20.000 dollars for en elbil i Europa og USA og i Kina helt ned til omkring 11.000 dollars,” siger han og fortsætter:
”Jeg tror, man kan tage pulsen på elbilerne ved at kigge nærmere på det kinesiske marked, hvor der er nogle meget aggressive prissætninger, og måske også nogle produkter, som kommer hurtigere og nemmere i markedet end andre steder.”
Danmark må følge trop på elektrificering af transport
Men vi er ifølge Jesper Østergaard også nødt til at følge med udviklingen i Europa. I den tunge transport ser det ud til, at man har ”lært lektien”, og der rykkes nu alvorligt på elektrificeringsagendaen.
”Det er helt afgørende, at vi følger trop med en smart udbygning af elnettet, opsætning af offentlig ladeinfrastruktur og ikke mindst – fokus på samspillet mellem elbilernes batterier og elnettet – også kaldet V2G eller VGI*,” siger han.
De næste måneder bistår Jesper Østergaard DaCES som teknisk konsulent og tovholder på arbejdsgrupperne for ikke blot batterier men også for termisk lagring og systemintegration.
*V2G= Vehicle to Grid og VGI=Vehicle Grid Integration